söndag 14 december 2008

Värd

Nå, nu rusar timmen allt närmre. Inlämning av uppsats kan inte längre skjutas på framtiden. Den skall levereras och granskas och dom skall fällas i målet. Skriv om skiten, det här håller inte. Välkommen tillbaka nästa termin, när du inte har några studiemedel kvar din ynkliga jävel.

Så var det ju saknaden också, som gör mig sjuk. Så helgens små sammanbrott. Vilket liv man väljer att leva. Men så idag fick jag besök av en hemlig gäst. Städade alla mina 27 kvadrat meter med mopp och balja, gnuggade badkaret skinande rent med lösningsmedel och slängde sopor. Det är fint med besök ibland, det blir så ensamt här tycker jag ofta. Man lever genom internet, pratar med folk där och utväxlar korta meddelanden, men det blir inte samma sak som den fysiska närvaron av en annan person. Att duka upp ett sent mackbord med té och kaffe, dryfta enkla spörsmål med varandra, det är inte så dumt det. Fan bättre än smileys, frågetecken och uttryck som lol och brb. Dessutom fann jag en viss tillfredställelse i att bädda rent, ordna med sovplats och fylla kylen med förnödenheter. Vara värd. Här ligger jag och är värd, om man så vill.

Om några timmar, när solen gått upp bakom molntäcket och silar ett avmätt grått ljus in genom mitt fönster, är det dags att gå upp och fara till arkivet. Men innan dess ska jag ta en pris snus och sträcka ut benen under det rena täcket och känna hur nikotinet sprider sig med blodet ned i fötterna och upp igen. Man får hoppas man drömmer något lustigt, för omväxlingens skull.

2 kommentarer:

marlan sa...

Jo, visst är det så.
ses på riktigt är prima vara.
Alla dagar, hellre.

Anonym sa...

Fick han såndär god ost till sina mackor?