torsdag 18 december 2008

Middag på lokal

Jag skulle till att träffa Blondie härom kvällen och blev nära kvarten sen. Klockan i den digitala burken går allstå för långsamt. Broder Dovas blev glatt överraskad när de gamla parhästarna slog sig ned vid ett utav hans rödflagnade bord och beställde ett par flaskor öl. Efter någon cigarett eller två skiftade Blondies humör och ansikte till en liten klagans klocka eftersom det inte blivit någon middag och det varit så mycket i skolan och räkningarna kom men inga pengar hade hon. Jag skämdes en aning över förra helgen och mitt barnsliga humör då så jag erbjöd mig betala en pizza eller liknande, vilket gav henne vittring, och med en väl tränad min och huvudrörelse såg hon både lite besviken och hoppfull ut, jag har aldrig lyckats med det själv men vet mycket väl att det betyder att insatsen är för låg. Pizza, jojo.

Efter en halvtimme fann jag mig själv och Blondie sittandes på spansk trattoria med fyra rätter tapas och en flaska vin mellan oss. Jag var inte begiven på läckerheterna men faten tömdes ett efter ett. Vinet blev min fägring. Därefter fann jag på att vi skulle spela ett parti billjard. Nå, det blev en öl till den räkningen också. Men det är inte ofta jag bjuder så jag fann nöje i detta upptåg. Men goda vännen M får ingen gammal arméhjälm i födelsedags present efter den kvällen. Men konsumtionsvaror duger gott som gåva till den familjen.

Nu ska jag hitta en Strindberg och läska mig lite.

Inga kommentarer: