onsdag 11 februari 2009

Thelins

Februari drar in med växlande vindar. Just idag kom M på besök och jag fick hastigt göra om sängen till en soffa och diska ur några glas som stod och luktade. Mjölken är påväg att surna varför jag mötte henne nere på gatan och slank in på Thelins varifrån jag fick med mig två pappmuggar kaffe med färsk mjölk och var sitt vaniljhjärta. Väl uppe hos mig kröp hon ned i soffan likt en katt som har en egen vrå i hemmet, trots att det var första gången hon var i min flygel av huset. Tvärsäkert dissikerade vi dussinförfattare och kioskvältare, som de två hungriga och missförstådda allvetare vi trots allt är. Sedan blev det konst. Vaniljhjärtat smakade söt deg och jag kan åstadkomma bättre kaffe med mitt pulver, men så brukar det vara med Thelins, både dyrt och dåligt.

Tidigare på dagen hade en Siren hört av sig. Hon ville bjuda på Gin och Tonic på en tvärgata inte långt ifrån mig, till frukost. Jag värjde mig och ville inte låta korthuggen eller trampa på någon öm tå. Jag vet också att det finns i mig, lättjan och kaoset. Det vill gärna komma upp och brisera i mig men det är ett farligt spel med höga insatser och jag är lycklig över att ha kunnat kontrollera det den här gången.

Imorgon följer min far med ned i tunnlarna om tillståndsansökan får godkännande, en kvällstur i tunnelbanan. Vi kommer susa fram genom tunnlarna under Er och förbi Era villor och kolloniträdgårdar, helt enligt turlistan. Det är Gubbängen by night det.

1 kommentar:

marlan sa...

Åhå, M tackar för kaffe och vaniljhjärta.
...och är i hemlighet avundssjuk på Fadren som får följa med i tunnlarna under jord.