tisdag 24 februari 2009

Soperent i kröken


Det kom sig av något okänt men så fann jag mig själv nere i tvättstugan och snart uppe i flygeln igen med en dammsugare, strax var räkningar betalda och toaletten skurad. Papper blev satta i flikar, gamla tidningar och utgågna erbjudanden makulerade. Parketten moppades, bokhyllan ströks med fuktig trasa och rengöringsmedel, böcker delades in efter lån och eget ägande samt fick nya placeringar vartefter gamla födelsedagspresenter förpassades upp på vinden. Mynt samlades in, sladd sorterades, glasflaskor skickades ut, kakel putsades och en omonterad läslampa kom på plats. Allt under Edit Piafs tjut och mina egna svordomar över döda tings likstelhet.

Så låg den där, det enda som fick ligga framme på ett i övrigt tomt svart soffbord, uppsatsen. Den stirrar på mig och det ska den göra, ordningen skall vara den att endast väsentligheterna tillåts ta plats.

I allt huller om buller bjöd jag in H på middag, måtte renheten hålla i sig tills dess. Jag ska köpa en blomma att ställa på bordet , den gamla trotjänaren från 2006 hade tillslut givit tappt. Tacka fan för det, skulle den väl sagt om den nu kunnat svara för sig.

Dagen blev till kväll och jag tar fyrans buss genom snöslasket mot Lignagatans hållplats. Viss om ett rent hem vid återfärden.

Inga kommentarer: